Wout verovert hart van burger
85% van de burgers die contact hebben gehad met politie-chatbot Wout, is bereid om opnieuw meldingen te doen via de bot. Driekwart van de respondenten beveelt Wout aan, blijkt uit een evaluatie van de politie Oost-Nederland.
De politie in Hengelo hield eind 2018 een week lang een pilot met de eigen chatbot Wout om meldingen van vuurwerkoverlast te verwerken. De evaluatie leert dat het experiment positief is verlopen. Dankzij de bot nemen burgers vaker contact op met de politie: er is een stijging van 200 meldingen ten opzichte van het jaar ervoor. Respondenten becijferen het contact met Wout gemiddeld met een 7.
Burgerwensen
De survey toont aan dat burgers de snelheid en laagdrempeligheid van het contact prettig vinden. ‘Ook al is Wout niet persoonlijk, het is prettig dat je ergens direct terecht kunt’, klinkt het. Tot dusver willen respondenten Wout voornamelijk gebruiken om algemene vragen te stellen (58%). Echter zegt 36 procent van de ondervraagde burgers de bot te willen gebruiken om aangifte te doen.
Burgerfeedback
De chatbot werd een halfjaar geleden gelanceerd. Dankzij de positieve impact van Wout wil de politie de pilot uitbreiden: de chatbot wordt ingezet voor meerdere soorten overlastmeldingen. Tevens wordt kunstmatige intelligentie ingezet om Wout minder fouten te laten maken middels een zelflerend algoritme. Tot die tijd wordt de burgerfeedback gebruikt om de bot te verbeteren.
- politie Oost-Nederland
- bot
- overheid
- Wout
- burgercontact
- chatbot
- tech
- feedback
- AI
- kunstmatige intelligentie
- burgerwensen