Social media gebruik daalt in Nederland
Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is afgelopen jaar afgehaakt van Facebook, leren de actuele uitkomsten van het Nationale Social Media Onderzoek 2019 dat door Newcom Research is uitgevoerd. Het is voor het eerst dat er een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers.
Waar vorig jaar nog 10,8 miljoen Nederlanders het Amerikaanse sociale netwerk gebruikten, is dat dit jaar met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van zes procent. Facebook heeft dan ook een zwaar jaar achter de rug, schrijft Marketingfacts, onder meer door schandalen met datalekken en nepnieuws. Het dagelijks Facebook-gebruik nam met tien procent af, van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. De daling is het sterkst onder 15/19-jarigen, maar ook de groep van 20 tot 39 jaar gebruikt Facebook dagelijks veel minder frequent.
Ranking
Ondertussen zorgen dochterbedrijven WhatsApp en Instagram ervoor dat de positie van Facebook stabiel blijft. Zo kent WhatsApp het grootst aantal gebruikers en voert de ranglijst aan met 11,9 miljoen Nederlandse gebruikers, een groei van drie procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Hiermee gebruikt 94% van de Nederlanders één of meer platforms van het Facebook-concern (en dan wordt Facebook Messenger nog niet eens meegenomen in dit onderzoek). Instagram groeide van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers, een stijging van twintig procent. Daarmee passeert Instagram LinkedIn en bezet het platform nu de vierde plaats op de ranglijst van meest gebruikte social media.
Ruim 7.000 respondenten namen deel aan het jongste onderzoek. Download hier het volledige rapport.
- ranglijst
- Newcom Research
- onderzoek
- Nationale Social Media Onderzoek
- social media