Chatbot staat sollicitanten bij
De Limburgse uitzendorganisatie Itzu Jobs investeert in een chatbot om online solliciteren (nog) makkelijker te maken voor kandidaten. In de loop van deze maand zal de technologie live gaan.
‘Via onze website en onze Facebook-pagina kunnen kandidaten chatten om hun droombaan te vinden. Op die manier maken we het sollicitatieproces voor kandidaten eenvoudiger en toegankelijker. Een handig en snel alternatief voor de traditionele online invulformulieren dus’, licht Toby Wauters, COO van Itzu Jobs, de actuele keuze voor de lancering van een chatbot toe. Door op een ‘eenvoudige, leuke en persoonlijke manier’ om contactgegevens te vragen, stelt het betreffende uitzendbedrijf dat kandidaten zeer snel en makkelijk door het online sollicitatieproces worden geleid.
Volgens de krant De Standaard is de ‘sollicitatiebot’ van Itzu Jobs niet geheel nieuw: in 2015 startte het Antwerpse Sympl reeds met geautomatiseerde online rekruteringsmodules. Een chatbot op Facebook Messenger zorgt voor de eerste screening van de kandidaten, waarbij de vragenlijst zich aanpast in functie van de antwoorden over de vereiste ervaring, de gewenste sector om in te werken, et cetera. Vervolgens volgt een video-interview, ook helemaal automatisch, waarin de kandidaat zich voorstelt aan de hand van enkele korte vragen. Aan de hand van het opgebouwde digitale dossier worden vervolgens de kandidaten uitgenodigd die het beste bij het gezochte profiel passen.
- digitaal
- kandidaten begeleiden
- efficiency
- Itzu Jobs
- chatbot
- online recruitment
- sollicitatieproces
- Sympl