AI smoort voedselverspilling in de kiem
Albert Heijn start een pilot om kunstmatige intelligentie te gebruiken voor het geven van dynamische kortingen op producten waarvan de THT bijna verstrijkt. In Zandvoort berekent een slim algoritme de beste korting zodat producten aan het einde van de dag alsnog de winkel uitvliegen.
Met de proef ‘dynamisch afprijzen’ is Albert Heijn in de mogelijkheid om bijvoorbeeld vis die bijna over datum gaat alsnog aan de man te krijgen. Hoe dichterbij de houdbaarheidsdatum, hoe hoger de korting. Het algoritme kijkt daarnaast naar locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden en verkoopgeschiedenis om de beste korting te berekenen. De supermarktketen zegt de intentie te hebben om middels het experiment voedselverspilling tegen te gaan.
Albert Heijn lanceerde enkele maanden geleden ook een servicegerichte pilot, met het doel klanten beter te kunnen helpen. De keten rust zijn winkelmedewerkers uit met een speciaal device dat hen verbindt met collega’s en de klantenservice in Zaandam.
- klantenservice
- Albert Heijn
- duurzaam
- voedselverspilling
- servicegericht
- algoritme
- klantgericht
- AI
- kunstmatige intelligentie