Alexa praat Britse patiënten bij
Van ‘Hoe behandel ik een migraine?’ tot ‘Wat zijn de symptomen van griep of van waterpokken?’; voor dit soort vragen kunnen Britten straks terecht bij Alexa. De Britse gezondheidsdienst NHS gaat de digitale assistent van Amazon namelijk inzetten om patiënten thuis medische vragen te laten stellen. Uitgangspunt hiervan is het verlagen van de werkdruk voor thuisartsen.
De technologie moet met name tot kwetsbare groepen – ouderen, blinden en digibeten – snel aan een vakkundig antwoord helpen. De Britse overheid verzekert dat Amazon geen toegang zal krijgen tot medische dossiers en ook dat het bedrijf geen gegevens gaat opslaan. De samenwerking is volgens de regering niet-commercieel en niet-exclusief, berichten Gov.uk en ICT&health.
Zelfzorg
Matt Hancock, staatssecretaris van Health & Social Care, is te spreken over dit actuele voice-traject: ‘We willen iedere patiënt in staat stellen om beter de controle over zijn gezondheid te krijgen. Technologie als dit is een geweldig voorbeeld van de wijze waarop mensen comfortabel vanuit huis toegang kunnen krijgen tot een betrouwbaar advies van de NHS, waarbij de druk op hardwerkende huisartsen en farmaceuten ook afneemt.’
In artsenland geniet Siri trouwens de voorkeur, al volgt Alexa op de voet met een tweede plaats. Wil jij in jouw bedrijf eveneens iets doen met Amazons digitale assistent maar weet je niet wat, lees dan deze editie van onze rubriek RobotFirst voor inspiratie. Of kijk de kunst af bij LEGO bijvoorbeeld.
- NHS
- voice
- patiëntcontact
- Alexa
- spraakcommando's
- tech
- patiëntinteractie
- zorg
- hulp op afstand
- vraagbaak
- Amazon
- gezondheid