#Ad: openheid in influencer marketing
Stichting Reclame Code (SRC) lanceert vandaag een nieuwe campagne om aandacht te vragen voor meer transparantie omtrent advertenties op social media. ‘Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken.’
Volgens de stichting zet de trend om influencers als marketinginstrument in te zetten de laatste jaren wereldwijd en in Nederland flink door, maar daalt het consumentenvertrouwen in het medium internet. De SRC roept hierom influencers op tot transparantie over betaling voor het noemen van een merk in een post of vlog op social media. De stichting noemt praktische voorbeelden zodat men in de influencer marketing-branche reclame kan maken op een transparante en betrouwbare manier.
Influencer x Consument
‘Middels onze #Ad-campagne willen wij samen met influencers en adverteerders anderen oproepen om open te zijn over wanneer ze reclame maken op social media. Dat is goed voor alle betrokkenen: het merk, de influencer én de consument’, aldus Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code. Voorzitter van de bvA taskforce Influencer Marketing, Heleen Crielaard, voegt toe dat adverteerders altijd zorgvuldig moeten omgaan met het vertrouwen van de consument en transparant moeten zijn in alles wat ze doen. ‘In haar huidige vorm bestaat influencer marketing pas een jaar en bij dit soort nieuwe ontwikkelingen zie je dat het altijd even duurt voordat de regels goed worden nageleefd.'
NA-KD is zo'n bedrijf dat influencers inzet als marketingintrument. In dit artikel licht het merk zijn klantcontactstrategie toe.
- influencer marketing
- SRC
- social
- NAKD
- social media
- consumentenvertrouwen
- Stichting Reclame Code
- #ad
- influencers