Bezorgbot Coca-Cola bedient pretparkgasten
Coca-Cola European Partners (CCEP), het internationale bottelbedrijf dat zich toelegt op de marketing, productie en distributie van Coca-Cola-producten, test robottechnologie voor de distributie van dranken in het Britse pretpark Alton Towers. Dat meldt Retail Detail BE.
De robot zal de producten vervoeren van het distributiecentrum naar de verschillende drankwinkels in het pretpark. Met behulp van kunstmatige intelligentie moet hij autonoom zijn weg vinden tussen de duizenden bezoekers. De door TeleRetail ontwikkelde robot haalt een snelheid van bijna 5km/u en heeft een actieradius van vijftig kilometer. Hij is uitgerust met een GPS en zicht-, geluid- en bewegingssensoren om veilig rond mensen en objecten te navigeren. Om de afstand tot mogelijke obstakels te beoordelen en botsingen te voorkomen maakt de ‘ober’ gebruik van lasersensoren.
At your service
‘De TeleRetail-robots zijn een perfect voorbeeld van hoe we technologie uitproberen die 24/7 ‘on-demand’ logistieke diensten mogelijk maakt en uiteindelijk misschien kan worden opgeschaald naar grotere voertuigen’, aldus Leendert Den Hollander, algemeen manager bij CCEP. Als de pilot succesvol verloopt, ziet Alton Towers meer mogelijkheden. Wie dorst krijgt in een wachtrij kan straks wellicht via zijn of haar telefoon een drankje bestellen. Dat zet een robot vervolgens klaar bij de uitgang van de betreffende attractie. Ook zouden robots de roomservice in de hotels van het resort kunnen verzorgen.
Noot: op welke wijze Efteling technologische innovaties verwerkt met het oog op de klantbeleving, lees je hier.