Bijspijkercursus voor HR
Steeds meer organisaties zijn zich bewust van de cruciale rol die technische vaardigheden van medewerkers speelt, stelt het Amerikaanse HR-bureau Thomsons op basis van eigen onderzoek. Tweederde van de ondervraagde bedrijven zet technologie in met als doel de medewerkerbetrokkenheid te vergroten.
Met name het inzetten van technologie omtrent HR-technologie, waarmee men de screening en analyse van medewerkers en eventuele kandidaten kan vereenvoudigen, werpt volgens de onderzoeksresultaten zijn vruchten af. Zo praat bijna de helft van de respondenten over een stijging van de productiviteit. Voor 6 op de 10 organisaties zorgde een technologische bijscholing voor een verhoogde interactie en betrokkenheid van medewerkers.
HR meets employee experience
Een derde van de HR-professionals ziet zichzelf als ‘tech innovator’. Naar eigen zeggen leggen ze voornamelijk de focus op de employee experience. De onderzoeksresultaten tonen echter aan dat bijna 70 procent van de respondenten een barrière ziet in het gebruik van nieuwe technologie. Het bureau waarschuwt: ‘Binnen drie jaar zal bijna iedere organisatie medewerkersdata verzamelen. De manier waarop dit gebeurt zal de HR-branche doen opschudden.’ Erik van Vulpen, docent aan Universiteit Utrecht, trekt dit in twijfel. Zo zou het gebruik van technologische tools om mensen te analyseren niet als direct doel moeten hebben om HR te optimaliseren. ‘Net als de activiteiten van HR-professionals zelf moeten deze analyses zich richten op het bereiken van bedrijfsdoelen.’
- medewerkersbetrokkenheid
- employee experience
- human resource
- HR-professionals
- HRM
- technologie
- cursus
- medewerkerstevredenheid
- eNPS
- HR