UX-boost digitale formulieren overheid?
De Nationale ombudsman – Reinier van Zutphen – roept Nederlandse overheidsinstanties op de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren te verbeteren. Luister hiervoor goed naar burgers, is zijn advies.
In deze maandag verschenen rapport ‘Houd het simpel’ geeft Van Zutphen te kennen regelmatig allerlei klachten te ontvangen over de werking van digitale formulieren. Dat kan cq. moet beter, stelt want digitale formulieren ‘vormen een belangrijk onderdeel van de digitale dienstverlening van de overheid’. ‘Dit onderzoek laat zien dat er nog winst te behalen is als de overheid nog beter luistert naar de burger’, aldus de Nationale ombudsman.
Zijn aanbevelingen in het kort: betrek burgers bij het ontwikkelen van nieuwe digitale formulieren, houd rekening met hun wensen, maak gebruik van de bestaande initiatieven en tips voor het ontwikkelen en verbeteren van digitale formulieren, vraag burgers ook naar hun ervaringen met bestaande digitale formulieren te delen en verbeter die aansluitend aan de hand van die feedback.
Lees ook: 'Zet als overheid de burger centraal'
- digitale formulieren
- Houd het simpel
- Nationale ombudsman
- dienstverlening
- Reinier van Zutphen
- gebruiksvriendelijkheid
- Voice of the Customer
- verbeterruimte
- UX
- burger centraal
- klachtenmanagement
- overheidsinstanties