FNV wil verbetering in KCC Amsterdam
Vakbond FNV heeft gisteravond de Amsterdamse wethouder van Personele Zaken op het matje geroepen over de flexcontracten van contactcentermedewerkers van de gemeente Amsterdam. Het is een gevolg van uitspraken van gemeenteraadslieden over het aanpakken van de angstcultuur binnen het KCC en het grote aantal flexwerkers.
Volgens de vakbond heeft ruim 60% van de in totaal 300 KCC-medewerkers een flexcontract – ‘veel hoger’ dan het streefgemiddelde van 15% in de rest van het stadshuis. De medewerkers van het klantcontactcenter willen dat hen na één jaar werken een vast contract wordt aangeboden. FNV: ‘Dit jaar kregen 45 mensen die 3,5 jaar werkten via een flexcontract een vast contract. Maar om de eigen 15%-regel te halen zijn dat echter nog altijd 145 vaste contracten te weinig.’
‘Vervangbaar goed’
Eind 2018 bleek al dat de raadsleden van de gemeente Amsterdam zich druk maken om de positie van de flexwerkers. De SP, ChristenUnie, DENK en BIJ1 gaven destijds al aan de FNV-actie te ondersteunen. Nu is het de beurt aan wethouder Touria Melani, die in februari beloofde actie te ondernemen en flexers na twee jaar een vast contact aan te bieden. De vakbond verklaart: ‘Onze FNV-leden zijn het zat om als vervangbaar goed behandeld te worden. Zij werken hard om alle burgers van de gemeente Amsterdam met plezier te woord te staan.’
Lees ook: contactcenter gemeente Amsterdam krijgt digitale assistent
- medewerkersgericht
- angstcultuur
- contactcenter
- employee experience
- KCC Amsterdam
- FNV
- flexcontracten
- gemeente Amsterdam
- EX
- organisatiecultuur