Zonar zaait onrust bij Zalando
De inzet van beoordelingssysteem Zonar zou niet in goede aarde vallen binnen de bedrijfsmuren van Zalando. Wie goede beoordelingen krijgt van collega’s maakt meer kans op promotie of loonsverhoging, maar volgens onderzoek van de Berlijnse Humboldtuniversiteit werken medewerkers juist minder met elkaar samen uit angst voor kritiek. De Duitse e-commercespeler verwerpt de recente bevindingen.
Van de 14.000 Zalando-medewerkers maken 5.000 medewerkers momenteel gebruik van Zonar. In de praktijk valt het beoordelingsmiddel lang niet bij iedereen in de smaak, zo blijkt. Aan de Duitse krant Süddeutsche Zeitung hebben medewerkers bijvoorbeeld verteld het gevoel te hebben continu in de gaten te worden gehouden. ‘Ik kan niet zomaar een slechte dag hebben’, liet een personeelslid anoniem weten. Een andere medewerker vult aan: ‘Je moet altijd vrolijk zijn. Lach continu naar iedereen, anders krijg je daar later last van.’ Tevens werkt het systeem in de hand dat collega’s elkaar positief gaan beoordelen.
In een statement op zijn website heeft Zalando zich gedistantieerd van dit onderzoek. Volgens het bedrijf zijn de resultaten niet representatief, aangezien er interviews zijn gehouden met slechts tien van de vijfduizend medewerkers die het systeem gebruiken. ‘Bij Zalando is transparantie en een open feedbackcultuur de dagelijkse realiteit’, laat de online retailer weten in een reactie. ‘Prestatiebeoordelingen van werknemers zijn belangrijk en het is toegestaan om hier gegevens voor te verzamelen.’
Bronnen: Business Insider, RetailTrends en Süddeutsche Zeitung