Patiëntenfederatie: ‘We moeten nu doorpakken’
Zorgverleners zijn door de coronacrisis genoodzaakt om digitale zorg aan te bieden. Zowel verleners als gebruikers zien hier de voordelen van in. ‘We moeten met zijn allen vasthouden aan verdergaande digitalisering van de zorg. We moeten nu doorpakken en niet terugkeren naar het oude.’
De Patiëntenfederatie pleit voor verdere ontwikkeling van digitale tools voor zorg op afstand en schrijft hiertoe een brief naar de Tweede Kamer. De federatie benadrukt in de brief dat besluiten gezamenlijk moeten worden genomen met patiënten. Daarbij wordt betoogd voor hybride huisartsenpraktijken en ziekenhuizen. ‘Hybride betekent een combinatie van zorg op afstand en zorg op de locatie van de zorgverlener. Zo kunnen patiënten voor het contact met hun zorgverlener voortaan kiezen uit verschillende kanalen. […] Niet alleen voor het contact zijn digitale oplossingen: echte telebegeleiding van patiënten bestaat uit meer.’
Samenwerking
Om tot passende digitale oplossingen te komen, is er goede samenwerking tussen zorgverleners in de regio nodig. ‘De coronacrisis haalde het beste naar boven in zorgaanbieders op het gebied van samenwerking. Voor wie in Brabant geen plek was, was wel een bed beschikbaar in andere delen van het land. […] Op kortere termijn is meer inzet op samenwerking en regie vanuit de overheid nodig.’
Ook op CustomerFirst.nl: ‘Tech in de zorg niet meer weg te denken’
- customer experience
- patiëntbeleving
- zorgverlener
- patient empowerment
- patiëntgericht
- digitale oplossing
- klantbeleving
- Patiëntenfederatie