8/10 zet duurzaamheid voorop
Nederlanders zetten steeds vaker duurzaamheid op de eerste plaats: 79% van de consumenten verandert het eigen koopgedrag op basis van de sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit en milieuvriendelijkheid van een merk of bedrijf. De sustainable experience lijkt meer dan ooit een onderscheidende factor.
Dat valt op te maken uit het onderzoek ‘Consumer Products and Retail: How sustainability is fundamentally changing consumer preferences’, dat het Capgemini Research Insitute onlangs publiceerde. De interne denktank van Capgemini ondervroeg hiertoe ruim 7.500 consumenten wereldwijd, om inzichtelijk te maken hoe belangrijk duurzaamheidsoverwegingen voor de consument zijn. Duurzaamheidsoverwegingen beïnvloeden op dit moment voor het leeuwendeel van de consumenten wereldwijd het koopgedrag: 53% zegt over te zijn gestapt naar een ander merk. De helft zegt een emotionele band te ervaren met organisaties die zij als duurzaam ervaren. Driekwart van de respondenten verklaart dat sustainability leidt tot een toename van de klantloyaliteit.
Klantrelaties onderhouden
Desondanks hebben de onderzoekers het over een kloof in wat consumenten zelf ervaren als duurzaam en wat de term inhoudt. Er is naar verluidt ook sprake van een kenniskloof bij retailers en producenten: zij denken dat klanten meer weet hebben van duurzaamheid dan in werkelijkheid het geval is. Daarbij zegt 44% van de consumenten geen vertrouwen te hebben in de duurzaamheidsclaims van organisaties.
Kees Jacobs, VP bij Capgemini tipt: ‘Wanneer duurzaamheid wordt ingebakken in de missie en het doel van een organisatie, heeft het de potentie om de relatie van een organisatie met haar klanten en partners volledig te veranderen.’
- klantmissie
- kenniskloof
- customer experience
- klantrelaties
- klantgericht
- organisaties
- SX
- sustainable experience
- klantloyaliteit
- sustainability
- duurzaamheid
- PPP