Consument tussen wal en schip vandaan
Grote platforms zoals Amazon en bol.com moeten meer verantwoordelijkheid krijgen tegenover consumenten, als het aan staatssecretaris Mona Keijzer ligt. Het is nog te vaak onduidelijk waar de consument met een probleem terecht kan.
‘De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft een klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel. Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet ook online gaan gelden’, bepleit Keijzer in een brief aan de Tweede Kamer. Bij productproblemen of vragen worden consumenten nog te vaak doorverwezen naar de verkopende partij op de platforms. Een Amazon of bol.com moet ook aansprakelijk worden gesteld.
Tussen wal & schip
Voor consumenten is het nu nog vaak onduidelijk waar ze met problemen over de producten terecht kunnen. ‘Ik ken diverse goede voorbeelden op consumentengebied bij Nederlandse platforms, maar andere schuilen zich volledig achter de aanbieder. Die geeft vervolgens niet altijd thuis waardoor je als consument tussen wal en schip valt. Het wordt tijd om dit op te lossen en duidelijkere verantwoordelijkheden van de verschillende spelers vast te leggen.’
Deze vernieuwde regels moeten gaan gelden in heel Europa, met als doel om een gelijk speelveld te creëren.
- service
- Amazon
- Mona Keijzer
- bol.com
- verantwoordelijkheid
- customer experience
- spelregels
- marktplaats
- retail
- consumentenbescherming
- fysieke retail
- online