Concrete data = betere customer experience
Online winkelen zorgt voor steeds meer consumentengemak, maar het brengt ook onzekerheid met zich mee. Het niet zintuiglijk ervaren van een product is één van de grootste struikelblokken voor het voltooien van een aankoop. Het concreet en helder formuleren van productdata kan consumentenonzekerheid wegnemen, blijkt uit recent onderzoek.
Dat blijkt uit een onderzoek van McKinsey & Company, in opdracht van GS1 global. Hieruit komt onder meer naar voren dat veel tijd en winst verloren gaat aan retourzendingen bij de online verkoop. Van de consumenten die een aankoop voltooien, zegt 64% het product terug te willen sturen omdat het product niet overeenkomt met de productinformatie online. Door het managen van eenduidige productdata krijgt de consument een betere omnichannelervaring. De klant weet zodoende meer over een product voordat hij een aankoop doet. Hierdoor wordt het product uiteindelijk minder vaak teruggestuurd, beweert het adviesbureau op basis van het rapport.
Data driven
Een belangrijke eerste stap in de richting van digitale en analytische volwassenheid is het standaardiseren van de basisgegevens. Volgens de onderzoekers zorgt dit voor een betere klantbeleving: als de consument dezelfde informatie over een product op verschillende kanalen en bij verschillende verkooppartners ziet, zou dit winst voor de gehele markt betekenen. Het onderzoek toont daarbij aan dat expliciet datamodel ook op de korte termijn bedrijven tienduizenden werkuren per jaar kan schelen. Een flinke boost voor de productiviteit: dankzij een dergelijk model hoeft een bedrijf 30 tot 60% minder aan data-uitwisseling te doen. McKinsey & Company stelt dat deze bedrijven een derde tot de helft van hun inspanningen kunnen verminderen omdat ze niet meer de volledigheid en de kwaliteit van gegevens hoeven te controleren.
- klantbeleving
- omnichannel
- productdata
- customer data
- conusmentenbelang
- datadriven
- CX
- customer experience
- klantdata
- CX
- klantervaring