Belgische reiziger krijgt vervoer op maat

Belgische reiziger krijgt vervoer op maat
  • 3 september 2020
  • Redactie

Het Vlaamse vervoersbedrijf De Lijn gaat vanaf 2022 openbaar vervoer inzetten dat via een app of per telefoon te boeken is bij de Mobiliteitscentrale. Met name reizigers op het platteland zullen met deze nieuwe dienst geholpen zijn.

Het vervoer op maat draagt bij aan het nieuwe concept ‘basisbereikbaarheid’, dat de Vlaamse regering op 1 januari 2022 invoert. Om alles op rolletjes te laten lopen moet de Mobiliteitscentrale nog wel een IT-platform opzetten, waarop gebruikers via een app, website of per telefoon ritten kunnen boeken of terechtkunnen voor reisadvies op maat.

Chatbot
België experimenteert wel vaker met technologische ontwikkelingen in het openbaar vervoer. In 2017 kwam het Brusselse vervoerbedrijf MIVB met de chatbot Kat & Gorik op de markt, zodat reizigers vragen konden stellen over hun reis in de Belgische hoofdstad.


comments powered by Disqus