Inzetten op automatisering = onvermijdelijk

Inzetten op automatisering = onvermijdelijk
  • 17 september 2020
  • Redactie

Bij 4 op de 5 organisaties wereldwijd staat de paraatheid ten opzichte van een nieuwe impactvolle gebeurtenis – zoals een pandemie – hoog op het prioriteitenlijstje. Zij willen meer inzetten op automatisering zoals de toepassing van kunstmatige intelligentie en cloudoplossingen.

Meer dan helft van de organisaties zegt in slimme technologieën te willen investeren. Dit komt naar voren in recent onderzoek van Pegasystems, dat werd uitgevoerd door Savanta onder 3.000 senior managers en IT-medewerkers in uiteenlopende werkvelden. Ruim 1 op de 3 van deze organisaties was niet (goed) toegerust op de invloed van de corona uitbraak. ‘Bedrijven waren logischerwijs niet voorbereid op de impact van de wereldwijde pandemie op hun activiteiten. Maar bij een volgende wereldwijde ramp kunnen zij zich niet langer verschuilen achter excuses wanneer de concurrentie weggelopen klanten binnenhaalt omdat hun technologie wel futureproof is’, aldus Don Schuerman, technisch directeur van Pegasystems.

Onzekerheid
Volgens driekwart van de respondenten heeft de coronacrisis geleid tot meer investeren in intelligente automatisering. Evenveel organisaties denken dat externe factoren ertoe zullen leiden dat er meer geïnvesteerd gaat worden in artificial intelligence. Deze onzekerheid zorgt er tevens voor dat ruim de helft van de respondenten zegt meer te willen investeren in slimme technologieën, om eventuele (personele) problemen te ondervangen.

Tijd over
Door sterker in te zetten op automatisering, zegt 80% van de ondervraagden minder werkdruk te ervaren. 1 op de 3 heeft de afgelopen twee jaar tussen de 1 en 9 werkuren per week bespaard. Bijna de helft van hen zegt de extra tijd in te zetten voor creatieve activiteiten zoals ideevorming en innovatie.

In onze rubriek RobotFirst vertelt Patrick Klink, oprichter en ceo van ONBRDNG, over hoe steeds meer bedrijven een datagedreven ambitie nastreven en hoe een realistische ‘data-informed ambitie’ zorgt voor een effectievere inzet van middelen, en data-trajecten die sneller van meerwaarde zijn.

comments powered by Disqus