Consument huiverig voor misleiding
86% van de Nederlandse consument verdenkt bedrijven van misstanden in het productieproces, zoals misleiding en slechte werkomstandigheden. Ook worden er meer zorgen geuit over de hygiëne en het naleven van de coronamaatregelen. Een gebrek aan transparantie zorgt voor de grootste argwaan.
In de leeftijdscategorie 18 t/m 24 is de argwaan het grootst, daar gelooft 5% van de consumenten dat alles in orde is. In de leeftijdscategorie van 55 t/m 64 jaar en 65+ loopt dit vertrouwen op tot 21%. Dat blijkt uit een peiling onder 1.000 Nederlanders van Portera Technology, specialist in technologie en business consulting.
Andere tijden
Met het toetreden van de Generatie Z tot de consumentenmarkt kunnen bedrijven niet langer zomaar rekenen op vertrouwen en is het bieden van transparantie in het productieproces een belangrijke manier om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Baris Kavakli, oprichter Portera Technology: ‘Om het vertrouwen van deze consumenten te winnen is transparantie absolute noodzaak. Merken zullen moeten werken aan open communicatie, waarbij het inkoopbeleid, met tussentijdse kwaliteitscontroles, certificering, duurzame productie en de volledige supply chain inzichtelijk wordt gemaakt.’
Ook interessant: Transparantie helpt bij vertrouwen in food
- millenials
- transparantie
- consumenten
- productieproces
- customer service
- gen z
- consumentenvertrouwen
- customer experience
- klantbeleving