Nederlander valt voor Black Friday
Koopjesjagers kunnen zich deze week compleet uitleven tijdens de uit Amerika overgevlogen rage Black Friday. Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse consumenten wil deze week zijn of haar slag slaan en met name jongeren (82%). Bij bijna twee derde is de 2 halen 1 betalen deal de favoriet.
Ook een vaste basiskorting op één product (46%) en een stapelkorting op meerdere producten (32%) zijn favorieten onder de Nederlandse consument. De Zweedse bank Klarna ondervroeg hierover 1.000 Nedelandse online shoppers en sprak met consumenten psycholoog Patrick Wessels om achter de psychologie van het koopjesjagen te komen.
Gevoel van winnen
Volgens Wessels heeft de aantrekkingskracht van korting niet alleen een financieel aspect. ‘Het aankopen van een product met korting op Black Friday geeft de consument een ‘winnaarsgevoel’. Als je hetzelfde product later in de overwegend dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans. Een ander aspect is het gevoel te krijgen ‘het systeem te slim af te zijn’ en de mogelijkheid om als consument een succesverhaal aan anderen te kunnen vertellen wanneer je een mooie deal met flinke korting hebt gescoord.’
Lees ook: FNV: Laat Black Friday niet doorgaan
- basiskorting
- stapelkorting
- onderzoek
- consumentengedrag
- klantgedrag
- customer experience
- korting
- consumentenonderzoek
- Black Friday
- koopjes