2020: het jaar van personalisatie
Marketingcommunicatie is persoonlijker dan ooit. Organisaties weten display advertising, direct messaging, social media en search advertising steeds beter in te zetten voor communicatie op maat. Het tweede deel van het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA toont aan dat het vertrouwen in data groeit.
DDMA publiceerde onlangs het tweede deel van het Data Driven Marketing Onderzoek 2020. De branchevereniging ondervroeg hier 135 Nederlandse organisaties voor over hun datagedreven ambities en resultaten. Hieruit blijkt dat bedrijven steeds vaker diverse kanalen weten te vinden voor personalisatie. Hierin geldt een eigen website (97%), e-mail (96%) en social media (90%) inmidels als communicatiestandaard. Grote organisaties gebruiken een grote variëteit aan klantkanalen: driekwart van de organisaties met meer dan 100 werknemers gebruikt 8 of meer kanalen, tegenover 24% van de kleinere bedrijven.
Datavertrouwen
Volgens DDMA is het vertrouwen in data onmiskenbaar aanwezig. 8 op de 10 ondervraagde organisaties vindt dat kanaaloptimalisatie data-minded moet zijn. Zo heeft datagedreven marketing bij 44% van de respondenten gezorgd voor betere klantdata. Voor 39% creëerde dit meer inzicht in klantgedrag. Voor de implementatie van chatbots liggen nog veel kansen: 4 op de 10 bedrijven zegt in 2020 meer budget vrij te maken voor een VA. Ook rekent 39% erop meer te kunnen investeren in mobiele apps.
Dit waren de bevindingen uit het eerste Data Driven Marketing Onderzoek 2020.
- social media
- direct messaging
- contactkanaal
- klantcontact
- chatbot
- datadriven
- DDMA
- data-minded
- search advertising
- communicatie
- 2020
- klantcontactkanaal
- tech
- personalisatie