Klachtenrecord voor Belgische webshops
Het regende klachten voor webshops in België: in 2020 is het aantal meldingen verdubbeld. Belgen deden met name hun beklag over frauduleuze praktijken en producten of diensten die nooit aankwamen.
Alleen al tot in oktober stroomden de klachten binnen bij de Belgische overheid: tot dan zijn er ruim 7.400 klachten binnen gekomen, tegenover ruim 5.200 klachten over buitenlandse webwinkels in 2019. Dat concludeert De Tijd op basis van cijfers van de Economische Inspectie uit ons buurland. De coronacrisis is zonder meer de aanjager geweest van het grote aantal klachten, meldt het Belgische medium. Wegens het vele online winkelen vond men nieuwe manieren om te frauderen.
Shops van eigen bodem
Enkele maanden geleden trok de ACM in Nederland al aan de bel: webwinkels werden opgedragen om consumenten beter te informeren over lange levertijden. Ook was de bereikbaarheid van de webwinkels ondermaats. ‘Wij roepen webwinkels op: communiceer de werkelijke levertijden aan je klanten en wees bereikbaar. Hiermee voorkom je dat je klanten teleurgesteld worden.’
- klachten
- webshops
- webwinkels
- consumentenbescherming
- klachtenmanagement
- bereikbaarheid
- fraude
- retailers