Wendbaarheid is crux
90% van de Europese ceo’s geeft aan dat wendbaarheid van een organisatie cruciaal is voor het verbeteren van bedrijfsresultaten en het realiseren van groei. Bijna drie kwart (72%) van de leidinggevende sluit zich hierbij aan.
IDC deed hier, in opdracht van ServiceNow, onderzoek naar en ondervroeg 873 leidinggevenden over de mate waarin zij hun bedrijf wendbaar vinden en de maatregelen en processen die ze benutten om hun reis naar wendbaarheid te ondersteunen. ‘Hoewel weinig organisaties wendbaarheid volledig omarmd hebben, is de noodzaak om wendbaar te worden nog nooit zo duidelijk geweest. Het gaat niet alleen om overleven. Het draait ook om succesvol zijn, en om dat te bereiken moeten bedrijven de cyclus van gelijke tred doorbreken om sneller te veranderen’, aldus Phil Carter, IDC Chief Analist Europe.
Verbeterede klantervaring
De winst die wendbare bedrijven behalen gaat verder dan de voordelen in termen van budget en omzet. Zo presteert meer dan de helft (53%) van de agile bedrijven uitstekend op het gebied van klantervaring, vergeleken met minder dan één vijfde (16%) van alle organisaties bij elkaar. ‘Wendbaarheid is geen eindbestemming, het is een reis’, zegt Chris Pope, VP Innovation bij ServiceNow. ‘De meerderheid van de Europese bedrijven loopt niet voor of achter, maar bevindt zich in de middenmoot. Ze zijn begonnen, maar hebben er nog niet het maximale uitgehaald.’
Lees ook: 'Zet wendbaarheid organisatie op de agenda'