Reclame bezorgt e-commerce piek in klantvertrouwen
Een derde van de Nederlandse consumenten zegt meer vertrouwen te hebben in e-commercebedrijven dankzij tv-reclames. Online reclame (20%) en uitingen via social media (16%) hebben minder invloed op klantvertrouwen.
Eind 2020 deed Ruigrok NetPanel onderzoek onder 1.102 consumenten naar klantgedrag ten aanzien van webshops. Aan de respondenten die hebben aangegeven dat zij geïnspireerd raken door reclame om online aankopen te doen, is tevens gevraagd waaraan reclame moet voldoen om te inspireren tot een online aankoop. Het belangrijkste is volgens de ondervraagden dat de reclame een product moet bevatten dat relevant is voor de persoon zelf.
Klachtenregen
De topdrukte bij webshops en postbezorgers bezorgde de organisaties een groot aantal klachten van consumenten. Er was een duidelijke klachtenpiek te zien tijdens de feestmaand afgelopen jaar. Over PostNL kwamen ruim 8.800 klachten binnen, voor DHL bijna 3.000 stuks en over bol.com werd 1.500 keer geklaagd.
- bezorging
- webshops
- reclame
- klantvertrouwen
- social media
- klantgedrag
- e-commerce
- CX
- Ruigrok NetPanel
- retail