Ruim 2 miljoen contactloze valideringen op Brussels ov

Ruim 2 miljoen contactloze valideringen op Brussels ov
  • 05 juli 2021
  • Peter van Woensel Kooy

'Om meer mensen aan te moedigen het openbaar vervoer te gebruiken voor hun verplaatsingen, is het belangrijk hen nieuwe diensten aan te bieden die hun leven gemakkelijker maken', is het uitgangspunt richting klant van Brieuc de Meeûs, ceo van vervoerder MIVB. Met deze nieuwe techniek lukt dat goed sinds augustus 2020.

'Met contactloos betalen via bankkaart of smartphone wordt het gebruik van het openbaar vervoer spontaner voor iedereen. Het is niet langer nodig om te anticiperen, zelfs voor wie gelegenheidsreiziger is', aldus De Meeûs.

Hoewel het klantcontact volledig virtueel wordt, is dat in de huidige tijden in het OV blijkbaar zeer gewenst. Exact een jaar kunnen MIVB-reizigers hun ritjes nu ook rechtstreeks betalen met een bankkaart of smartphone. Het nieuwe contactloze betaalsysteem oogst veel succes. In een jaar tijd tekende de Brusselse vervoersmaatschappij ruim 2,35 miljoen 'valideringen' op.

'Na Londen is Brussel de tweede Europese hoofdstad die contactloos betalen aanbiedt in het openbaar vervoer. De 2,35 miljoen valideringen die de MIVB het afgelopen jaar optekende tonen de wil om de tram, bus of metro te kunnen nemen zonder moeite te moeten doen om een specifiek vervoerbewijs aan te schaffen. Samen met het jongerentarief dat sinds gisteren van kracht is, verheug ik er mij op dat de MIVB extra stappen zet om de toegankelijkheid en de aantrekkingskracht voor alle soorten publiek almaar te verbeteren, of het nu om gelegenheids- of om regelmatige gebruikers gaat', vertelt Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit aan CustomerFirst.

In augustus 2020, een maand na de lancering van het EMV-systeem, werden al 12,1% van de door de MIVB verkochte tickets voor één rit en één dag gekocht via het EMV-contactloze systeem. Een jaar later bedraagt het marktaandeel van het contactloze systeem op alle verkochte tickets voor 1 rit en 1 dag 31,4%.
(PvWK)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link