In memoriam Geert van Ouwerkerk (50)
Icoon en nestor van de Nederlandse klantcontactsector- en customer service-industrie Geert van Ouwerkerk is deze week op 26 september op 50-jarige leeftijd overleden. Binnen de sector was hij zeer bekend én actief. Iedereen die ‘iets’ met klant- en contactcenters had kende Geert.
Van Ouwerkerk heeft vrijwel zijn gehele loopbaan aan de klantcontactsector gewijd. Hij was ondernemer, maar heeft ook voor diverse werkgevers zoals Transcom en UPC gewerkt. Sinds 2014 woonde en werkte hij in Spanje.
Kenmerkend voor Van Ouwerkerk was zijn gevoel voor humor, zijn vakkennis en zijn enorme netwerk. Hij was lange tijd dé verbinder van het vak. Zo schreef hij samen met Steven Voorn het boek Callcenter Humor. In vakblad Telecommerce Magazine had hij een “foto-roddelrubriek” over de branche, waarin hij graag bestaande en (nog) niet bestaande verbanden tussen netwerkende beroepsgenoten legde. Tot hilariteit van het vak hanteerde hij daarbij vaak een zoet-vileine pen en aarzelde ook niet om te wijzen op een verkeerd geknoopte das of ‘foute’ schoenen bij een gala-kostuum. Zelf sloop hij daarbij tussen de coulissen als onberispelijk en stijlvol icoon van het vak, rijzig van gestalte en liefst in gezelschap verkerend van zijn personal assistant Peggy. Maar hij schreef ook scherpe en serieuze artikelen in bijvoorbeeld Telecommerce Magazine en heeft in belangrijke mate bijgedragen aan breed gedragen waardering voor de vaak hoge posities die vrouwen in ‘de industrie’ innemen. Ook heeft hij lange tijd gewerkt aan om- en bijscholingsprojecten om toetreders tot de arbeidsmarkt aan het vak te binden en stak veel energie in de opleiding van nieuwe customer service-professionals. Daarnaast was hij onder meer initiatiefnemer van denktank en discussiegroep HouseHold Supplies, begon met het tennistoernooi Callcenter Open en het Callcenter Open Golf en organiseerde jaarlijks een vliegtrip met vakgenoten naar Berlijn rond de vakbeurs CCW Berlin.
Van Ouwerkerk had al enige jaren last van een zwakke gezondheid, maar hij heeft altijd liefde voor het vak behouden. In een interview met CustomerFirst ongeveer een jaar geleden zei hij: ‘Behoud de menselijke maat. Uiteindelijk is dat allesbepalend voor succes. Daarbij is diversiteit misschien wel het mooiste wat er bestaat binnen een contactcenter: het is altijd een interessante en boeiende smeltkroes van mensen. En zo hoort het.’