Klanttevredenheid online shoppers kan beter
Het merendeel van de Nederlandse online shoppers heeft klachten over de aankoop. Het percentage online shoppers dat klachten heeft over een aankoop is in twee jaar tijd gestegen van 51 naar 56 procent, blijkt uit cijfers van het CBS.
Als meest genoemde klachten worden te late leveringen, technische problemen bij het bestellen of betalen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen genoemd.
Het afgelopen jaar zijn er ook meer online shoppers bijgekomen. Ruim drie kwart van de Nederlanders (ouder dan twaalf jaar) deed dit jaar online aankopen. Dat is 9 procent meer dan een jaar eerder. De meest bestelde goederen of diensten zijn kleding, maaltijden en films via streamingsdiensten. Niet alleen kopen meer mensen online, ze besteden ook meer aan online orders. 26 procent van de consumenten die in 2021 online bestelden gaven meer dan 500 euro uit. Een jaar geleden was dit nog 21 procent. Het grootste gedeelte van de Nederlanders geeft tussen de 100 en 500 euro uit aan online bestellingen.
Er deden 6.000 Nederlanders mee aan dit onderzoek van het CBS.
(PvWK/JK, foto: Vlada Karpovich / Pexels)