Vegetarische slager meest duurzame merk in Nederland

Vegetarische slager meest duurzame merk in Nederland
  • 1 april 2022
  • Ryan Baij

De Vegetarische slager wordt door de Nederlandse consument als meest duurzame merk gezien. Het bedrijf stoot daarmee Tony’s Chocolonely van de troon. Tony’s Chocolonely eindigde dit jaar op de tweede plaats, voor nummer drie Greenchoice.

De sterkste nieuwkomer op de lijst van dit jaar is ANWB Reizen. Ook Innocent Drinks en Auping zijn opvallende nieuwkomers in de Sustainable Brand Index 2022. Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14% gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9%) en CoolBest (eveneens 9%).

Winst
Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14% gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9%) en CoolBest (eveneens 9%).

Dalers
Vandebron en Eneco zijn juist ten opzichte van de hoge waarderingen van vorig jaar relatief sterk gedaald in hun scores, Vandebron (daling van 11% ten opzichte van 2021) en Eneco (daling van 9% ten opzichte van 2021).

Voor consumenten zijn voedselverspilling (66%), het beter scheiden van afval (60%) en energie besparen (56%) de belangrijkste onderwerpen in het dagelijks leven om zich duurzamer te gedragen.'

De meest duurzame merken worden ook nog per sector verdeeld.

Hieronder de hele lijst:
Overall: De Vegetarische Slager
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Beauty: The Body Shop
Beverages: Bar-le-Duc
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: De Vegetarische Slager
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Overig: Auping
Retail: IKEA
Restaurants,cafes & take away: La Place
Supermarkten: Albert Heijn
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: ANWB Reizen
Zorgverzekeraars: CZ

De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd. In het onderzoek van 2022 werden in een nationaal representatieve steekproef tussen december 2021 en februari 2022 11.000 Nederlandse consumenten ondervraagd in de leeftijd van 16 tot 75 jaar. In totaal werden 202 merken in zeventien sectoren beoordeeld op hun gepercipieerde prestaties ten aanzien van de zeventien wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen.

comments powered by Disqus