Campagne ACM om ouderen online bewuster te maken
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een campagne om de oudere consument beter bewust van te maken van betaalde en onbetaalde zoekresultaten.
Ouderen die op internet iets zoeken, weten lang niet altijd dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Terwijl veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie die leidt naar een onbetrouwbare partij. In een peiling van ANBO zegt een op de drie 65-plussers dat ze hiervan niet op de hoogte zijn.
ACM benadrukt dat een betaald zoekresultaat niet per sé slecht is, maar vooral dat het bovenste zoekresultaat niet altijd het beste is. De bovenste zoekresultaten zijn meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor de consument. Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online informatie kunnen zoeken. Deze campagne is erop gericht om advertenties te herkennen naast de andere zoekresultaten. Zeker als je snel iets nodig hebt, is het belangrijk om goed te kijken, te vergelijken en dan zorgvuldig te kiezen. Daarmee kun je voorkomen dat je terecht komt bij een onbetrouwbare partij en achteraf een onverwacht hoge rekening krijgt.’
Om de omvang van het probleem bij de oudere doelgroep in kaart te brengen, heeft de ACM samen met ouderenbond ANBO een peiling uitgevoerd. Hierin zegt 38% van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Wel geeft ruim de helft van de respondenten aan dat ze risico’s zien in het aanklikken van advertenties.
ANBO is blij met de campagne van de ACM. “Digitalisering biedt veel kansen en mogelijkheden, ook voor ouderen,” zegt ANBO-directeur Anneke Sipkens. “Het is dan wel belangrijk dat ze op een veilige manier online kunnen zijn. Deze campagne helpt hen daarbij.”