Interactieve kaart over voice en conversational AI
Voice en conversational AI hebben na hun intrede in het marketingdomein toepassingen gevonden in eindeloos veel disciplines en sectoren. Zeker als nieuwkomer kan het navigeren door het voice- en conversational AI-landschap hierom een lastige opgave vormen. Daarom introduceert de DDMA (Commissie Voice) het platform voicelandscape.com.
Deze interactieve landschapskaart schept een duidelijk beeld over hoe de voice-sector in elkaar steekt en de partijen die erbij betrokken zijn. Partijen die op de kaart willen kunnen zichzelf aanmelden.
Voice heeft in de afgelopen drie jaar een enorme ontwikkeling meegemaakt. Een ontwikkeling in de zin van dat het kanaal heel anders wordt ingezet dan men aanvankelijk eerst dacht. Waar eerst de nadruk vooral lag op smart assistenten begeeft voice zich op dit moment vooral in de hoek van conversational AI en customer care. Dat is dan ook een van de redenen van het Voice Landscape-initiatief: om in kaart te brengen hoe voice nu eigenlijk zijn plek heeft gevonden binnen de marketingsector en om de toepassingen uit te lichten die het kanaal sinds zijn oorsprong heeft voortgebracht.
De kaart is handig voor opdrachtgevers die voice als nieuw kanaal willen verkennen, maar nog niet zo goed weten waar ze moeten beginnen. Zo kunnen ze bij ‘User Organisations’ zien hoe andere organisaties – al dan niet in hetzelfde vakgebied – conversational AI en voice-technologie gebruiken. Wellicht inspireert dit hen om zelf met voice aan de slag te gaan. Bij ‘Technology Providers' kun je zien welk tools en technologieën er allemaal te gebruiken zijn.
Bij ‘Service Providers’ kunnen ze terecht om te kijken welke dienst het beste bij hun past om technologieën te implementeren. Maar ook voor de technologie- en service-aanbieders zelf is de kaart interessant. Omdat de kaart interactief is kunnen ze hun organisatie zelf aan de kaart toevoegen en kunnen ze potentiële opdrachtgevers direct laten zien wat ze in huis hebben. Tegelijkertijd kun je als opdrachtgever die voice al implementeert je voice-applicaties ten toon stellen en inspiratie bieden voor anderen.
Lee Boonstra: 'Als DDMA Commissie Voice streven we ernaar om het gebruik van voice van de early adopters naar de early majority te brengen. Een van onze initiatieven om dit te bereiken is de interactieve voice landschapskaart met daarop een overview van het totale veld van conversational AI, ontwikkeld vóór en dóór de community.'