Gratis bezorging zorgt voor betere klantervaring
Driekwart van de Nederlanders willen gratis bezorging bij online shopping. Ze zeggen dat daarmee de klantervaring enorm stijgt.
De grootste reden is volgens de kopers dat alles door de inflatie ontzettend duur wordt. 73 procent van de Nederlanders geeft namelijk aan dat geen verzendkosten betalen boven een bepaald bedrag voor hen bijdraagt aan een betere online shopervaring. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Happy Index van Manhattan Associates.
Andere dingen die bijdragen aan een ‘happy customer’ zijn flexibele levertijden en duurzaamheid in het bezorgingstraject. Deze dingen zijn nodig voor de online markt, omdat de Nederlander weer meer en meer verlangt naar de fysieke winkelstraat (nu 54%).
‘Tegenwoordig willen consumenten zo snel, zo makkelijk én zo goedkoop mogelijk online winkelen. De kunst is om dit als retailer mogelijk te maken, zonder in te leveren op de duurzaamheid van een bestelling. Om hieraan te voldoen moeten retailers het bestelproces zo efficiënt mogelijk organiseren. Dit houdt in dat je weet wat en waar je voorraad is en wat de optimale manier en tijd van leveren is. Door klanten meerdere bezorgopties aan te bieden – zoals het bundelen van bestellingen of het ophalen in de winkel – kun je zowel aan de eisen van de klant voldoen als duurzaamheid stimuleren’, aldus Pieter van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates Benelux en Duitsland.