Bijlo: 'Gebruik je intuïtie om de klant te bereiken in de podcast'
De podcast is de hype. Zowel in B2B als in B2C kent de podcast een flinke opmars. Op de Dutch Podcast Conference gaf Vincent Bijlo zijn visie, als specialist in luisteren.
Als volk van lichtverslaafden, de mens is afhankelijk van licht, is de podcast een bijzonder medium. In een compleet donkere zaal – naar mijn beleving, Bijlo merkte terecht op dat het voor hem gewoon een zaal was, want hij kent het verschil tussen licht en donker niet – vertelde hij dat podcasters zich de boodschap meer moeten beseffen.
‘Je hoeft niet hard te praten’, zo vertelt hij. ‘Podcasters hebben de neiging om te schreeuwen. Dat je de luisteraar niet kan zien, wil niet zeggen dat hij je niet hoort. Als je een podcast in een het donker zou opnemen, zou je veel beter luisteren en ook rustiger, zachter en verstaanbaarder gaan praten.’
Bijlo geeft de podcastmaker ook nog een tip mee: gebruik je intuïtie om de klant te bereiken. Als je iets leuks vertelt, hou je de aandacht altijd vast. Zie de luisteraar als mens, maar vergeet de boodschap niet.