Knelpunten op de klantcontact arbeidsmarkt
De recent gepubliceerde cijfers van het UWV bevestigen de toenemende krapte op de arbeidsmarkt in de klantcontactsector. In de eerste helft van 2021 stonden volgens het UWV naar schatting gemiddeld zo’n 8.900 vacatures voor medewerker klantcontact open. Een toename van 74% ten opzichte van een jaar eerder.
De krapte doet zich overal binnen klantcontact voelen, maar met name binnen de facilitaire contactcenters ervaart men vaker dan gemiddeld knelpunten door het personeelstekort. Naast inhaalslagen door corona en veranderende marktomstandigheden (denk aan de energiecrisis), draagt de krapte op de arbeidsmarkt volgens KSF dan ook in belangrijke mate bij aan de oplopende wachttijden die veel klanten ervaren.
KSF: ‘Investeer in klantcontactmedewerkers’
Klantcontact is een bijzonder mooi vak, waarvan we de diversiteit meer over het voetlicht mogen brengen. Om te zorgen dat organisaties nu en straks voldoende ruimte hebben om hoogwaardig, kwalitatief klantcontact te kunnen aanbieden, moeten we borgen dat we een aantrekkelijke sector blijven, waarin mensen graag willen werken.
Klantenservice, klantbeleving en klantcontact zijn onderscheidende, relevante succesfactoren voor organisaties. Zorg daarom dat klantcontact in jouw organisatie géén sluitstuk is. Investeer dus in je klantcontact, ongeacht of je het uitbesteedt of helemaal zelf doet. Investeer in klantcontactmedewerkers, of je ze nu agent, klantexpert of customer happiness specialist noemt. Hoogwaardig, kwalitatief klantcontact nu en in de toekomst vraagt om goed werkgeverschap en opdrachtgeverschap.
27 oplossingen
Het UWV heeft 27 oplossingen aangedragen voor het aanpakken van personeelstekorten. Deze oplossingen vind je op onze website.