Benchmark telemarketing: 1 op de 5 gesprekken leidt tot sale
Eén op de 5 mensen gaat in op een aanbod naar aanleiding van een outbound telemarketing-campagne. Dit blijkt uit de eerste editie van de DDMA Telemarketing Benchmark, een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing.
Outbound telemarketing is een effectief middel om in contact te komen met (potentiële) klanten of donateurs. De benchmark laat zien dat de helft (51%) van de consumenten die zijn geselecteerd voor een telemarketingcampagne wordt bereikt.
Deze bereikcijfers staan sterk onder invloed van de huidige krapte op de arbeidsmarkt, hierdoor wordt 17% van de consumenten die in potentie gebeld kunnen worden niet gebeld. Contactcenters hebben simpelweg te weinig capaciteit om het maximaal aantal contactpogingen te kunnen doen.
De bereikte consumenten zijn te verdelen in consumenten die wel of niet ingaan op een aanbod via telemarketing. 1 op de 5 van de bereikte consumenten (18%) gaat in op het aangeboden aanbod. 4% geeft door middel van het recht van bezwaar kunnen aan niet meer gebeld te willen worden .
Het doel van de DDMA Telemarketing Benchmark is om de sector in kaart te brengen en op basis van cijfers inzicht te geven in de inzet van outbound telemarketing in Nederland en wordt jaarlijks geüpdatet.