Consument laat merk in de steek voor geldbesparing
De consument laat massaal merken in de steek om geld te besparen. Maar liefst 61% geeft aan dat de inflatie de merkloyaliteit beïnvloedt.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Customer Loyalty Index 2022’ van Emarsys, een dochterbedrijf van SAP. In het onderzoek ondefsrcheiden de onderzoekers vijf loyaliteitstypen:
- Gestimuleerde Loyaliteit - loyaliteit die wordt gedreven door middel van kortingen, incentives en beloningen
- Geërfde Loyaliteit - loyaliteit die is opgebouwd door associatie met andere merken
- Stille Loyaliteit - loyaliteit zonder publieke promotie of goedkeuring
- Ethische Loyaliteit - loyaliteit gebaseerd op emotionele connecties en gedeelde waarden
- Ware Loyaliteit - de droom van elk merk: onwrikbare loyaliteit die ontstaat door merkliefde
Wel geeft 77% van de consumenten aan dat mocht het merk zich positief blijft opstellen tijdens de economische neergang, dat zij dan terugkeren.
Wereldwijd
Wereldwijd blijken consumenten wel loyaler te zijn aan merken. De 76% is bijna 10% hoger dan in 2021 (67%). De toename van de loyaliteit is niet voor alle vijf typen even sterk. In de afgelopen 12 maanden zijn Gestimuleerde Loyaliteit, Geërfde Loyaliteit en Ethische Loyaliteit gedaald, Stille Loyaliteit en Ware Loyaliteit zijn grotendeels gelijk gebleven.
Meghann York, Global Head of Product Marketing bij Emarsys verklaar hierover: ‘In een tijd van economische onrust en onzekerheden komt de daling van de Gestimuleerde Loyaliteit misschien als een verrassing. Deze verandering duidt er echter op dat de consument bewuster omgaat met zijn uitgaven en steeds selectiever omgaat met kortingen. Het is dan ook belangrijk dat marketeers de consument centraal stellen en klanten voorzien van gepersonaliseerde kortingen en berichten’.
‘Merken kunnen misschien niet altijd concurreren op het gebied van productvariëteit en lage prijzen, maar ze hebben allemaal de mogelijkheid om een unieke, klantgerichte ervaring te creëren. Dit is een gebied waarop zij zich kunnen onderscheiden en de loyaliteit van de consument kunnen versterken, zo blijkt uit het onderzoek’, vervolgt York.