Bedrijven willen werknemer laten leren
Bij ruim de helft (60%) van de organisaties is leren en ontwikkelen vaste prik in ontwikkel- en beoordelingsgesprekken. Bijna één op de drie organisaties (29%) verbinden directe gevolgen aan het wel of niet halen van leerdoelstellingen.
Dit blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2023, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.
Zakelijke dienstverlening verbindt relatief vaak directe gevolgen aan het niet halen van leerdoelstellingen (39% vs. 29% gemiddeld). Bij zorg (25%), overheid (21%) en onderwijs (20%) zijn er minder vaak gevolgen voor medewerkers.Ruim driekwart (76%) van de organisaties stimuleert medewerkers om te leren. Maar nog belangrijker is dat medewerkers steeds vaker zélf de regie krijgen over leren en ontwikkelen. In 2022 gaf 28% van de organisaties medewerkers deze regie, 5% meer dan in 2021.
Deze resultaten suggereren dat leren en ontwikkelen nog hoger op de agenda staat bij organisaties in vergelijking met 2021. Maar óók dat er voor medewerkers vaker iets te winnen of verliezen valt.
'Lerende organisaties durven medewerkers de regie te geven over hun eigen groei', zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. 'Maak carrièredoelen samen concreet én verbind gevolgen aan de resultaten. Dat kan soms ook betekenen dat je afscheid van iemand moet nemen. Dat klinkt tegenstrijdig in een krappe arbeidsmarkt, maar dat is het niet. Een goed leerplan en ruimte voor ontwikkeling zorgt juist voor een gezonde, ambitieuze organisatie. Steeds meer organisaties durven dat.'