Sportmogelijkheden laatste redmiddel voor personeelswerving
De helft van werkend Nederland is van mening dat het stimuleren van bedrijfsfitness goed is voor het imago van een werkgever, helemaal in de huidige arbeidsmarkt. De krapte leidt er namelijk toe dat werkgevers alles uit de kast halen om medewerkers te werven, waaronder het aanbieden van sportmogelijkheden.
23 procent van de werkgevers geeft zelfs aan dat dit het laatste redmiddel is in het werven van personeel. Dit blijkt uit onderzoek van OneFit onder ruim 1.100 Nederlanders in loondienst van achttien jaar en ouder.
Het aanbieden van bedrijfsfitness is voor (potentiële) medewerkers dus aantrekkelijk. Een kwart van de medewerkers (23%) geeft aan dat de werkgever hem kan ondersteunen in zijn fitheid door hier een beloning aan te koppelen. Denk aan een ‘gratis’ gezonde lunch, een cadeaubon om sportartikelen mee aan te schaffen of een uur in de week ruimte vanuit de werkgever om te besteden aan vitaliteit. Een kleinere groep (14%) ziet graag ondersteuning van de werkgever in hun fitheid door bijvoorbeeld het aanbieden van activiteiten, zoals workouts en workshops.
'Door de aanhoudende personeelskrapte zetten werkgevers alle zeilen bij om op te vallen en nieuwe mensen aan te trekken en het aanbieden van sportmogelijkheden helpt daarbij', zegt Robert Meirmans van OneFit. 'Deze arbeidsvoorwaarde is niet meer weg te denken en brengt bovendien medewerkers op een informele, leuke manier samen. Het is dan ook duidelijk dat het een positieve impact heeft op zowel de aantrekkingskracht van als de algehele sfeer binnen een bedrijf. Daarnaast gaat het om het welzijn en de vitaliteit van medewerkers én het bevorderen van een actieve gezonde levensstijl.'