Toename klanttevredenheid grootste voordeel van wendbaarheid
Maar liefst 51 procent van de managers ziet een toenemende klanttevredenheid als belangrijkste voordeel van een wendbare organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van low-code specialist USoft.
Naast een toegenomen klanttevredenheid worden efficiëntere interne processen (44%), verbetering van de concurrentiepositie (36%), groei van de organisatie (34%) en verbetering van de reputatie (34%) als voordelen van een wendbare organisatie gezien.
Uit het onderzoek blijkt dat wendbaarheid en flexibiliteit van cruciaal belang zijn in de Act-Now economie. Zo zegt maar liefst 51 procent van de managers dat klanten een snellere service van hun organisatie verwachten dan zij kunnen leveren. De helft (50%) geeft dan ook aan wendbaar te zijn om in te kunnen spelen op veranderende klantbehoeften. Daarnaast geeft 35 procent aan snel in te willen spelen op veranderende wet- en regelgeving door onder andere de stikstofproblematiek.
Het is duidelijk dat wendbaarheid concurrentievoordelen biedt. Maar wat kunnen organisaties doen om wendbaar te worden? Meer dan de helft (51%) van de managers is van mening dat de kennis van de medewerkers het meest van invloed is op de wendbaarheid van hun organisatie. Terwijl 42 procent van de respondenten stelt dat de juiste IT-systemen zorgen voor wendbaarheid van de organisatie. Daarnaast worden de organisatiecultuur (37%); bedrijfsprocessen (36%) en de visie van de organisatie (32%) als drijvende kracht achter wendbaarheid gezien.
'We zullen vanuit het bedrijfsleven anders moeten gaan kijken naar het belang van wendbaarheid binnen organisaties', meent Hans Canisius van USoft. 'Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 51 procent van de managers aangeeft dat klanten een snellere service verwachten dan zij kunnen leveren. Dit maakt duidelijk dat bedrijven meer moeten investeren in kennis, IT-systemen en de juiste processen om op veranderende klantbehoeftes in te spelen.'