Is het tijdperk van gratis verzenden voorbij?

Is het tijdperk van gratis verzenden voorbij?
  • 6 maart 2023
  • Kel Koenen

Gratis bezorging van online gekochte producten begint steeds ongebruikelijker te worden. Dat blijkt uit onderzoek van strategisch adviesbureau Simon-Kucher.

Tijdens de Covid-19 pandemie moest de overgrote meerderheid van de fysieke winkels haar deuren sluiten. Tegelijkertijd schoten webshops als paddenstoelen uit de grond, terwijl pakketbezorgdiensten overuren draaiden. Niet voor niets boekten online winkels volgens cijfers van het CBS destijds recordomzetten.

In diezelfde periode verlaagden en schrapten verschillende retailbedrijven in ons land eveneens de kosten om producten te laten bezorgen of retourneren. Maar die tijd ligt intussen achter ons, zegt Mark Helder van Simon-Kucher. 'Veel e-commercespelers heroverwegen op dit moment hun verzendbeleid.' Een reden daarvoor? Door de energiecrisis en de torenhoge inflatiecijfers is het transporteren van goederen veel duurder geworden. 'Een cadeautje van €10 thuisbezorgen is niet winstgevend, zelfs niet als je iets vraagt voor de verzending', aldus retailondernemer Michiel Witteveen in het FD.

Maatregelen
Daarbij speelt ook mee dat consumenten online minder geld uitgeven dan tijdens de coronacrisis. Deels omdat de enorme inflatiecijfers hen dwingen eerder de hand op de knip te houden, deels omdat consumenten inmiddels ook weer onbelemmerd fysieke winkels kunnen bezoeken. En dat merken webshops uiteraard, die daarom bezuinigingen doorvoeren. Een van de maatregelen betreft het aanpassen van verzend- en terugstuurregels, melden de onderzoekers van Simon-Kucher, die het bezorgbeleid van Nederlands 25 grootst retailbedrijven onder de loep namen.

Uit de analyse blijkt dat alleen online supermarkt Picnic, kledingwebwinkel About You en elektronicabedrijf CoolBlue nooit bezorgkosten rekenen aan hun klanten. Verreweg de meeste van de onderzochte detailhandelaren doen dat dus wel, al dan niet onder bepaalde voorwaarden. Zo vragen acht organisaties altijd een vast bedrag voor het laten thuisbezorgen van producten, waaronder woonwinkel Ikea (€3), online warenhuis Otto (€4) supermarktketen Lidl (€5) en bouwmarkt Hornbach (€6).

Winstgevendheid
De meerderheid van de grootste retailers rekent géén bezorgkosten als klanten voor een minimaal bedrag een bestelling plaatsen. Zo vraagt webwinkelgigant Bol.com alleen €3 voor bestellingen onder de €20. Hogere bestellingen worden gratis thuisbezorgd. Dat geldt ook voor kledingbedrijf Zalando (dat €4 bezorgkosten rekent bij iedere bestelling onder de €25), slijterijconcern Gall & Gall (€4 voor bestellingen onder de €50) en warenhuisketen Bijenkorf (€4 voor bestellingen onder de €100).

Ondanks dat het bij verreweg de meeste Nederlandse retailerreuzen niet meer standaard is dat op géén enkele manier bezorg- en retourkosten worden gerekend, sterft het kosteloos bezorgen van goedkope bestellingen de komende jaren niet uit, zegt e-commercespecialist Jurjen Jongejan in gesprek met nieuwsradio BNR. 'Ik denk dat de meeste webwinkeliers in ons land na de Covid-19-pandemie goed naar hun winstgevendheid kijken. Maar toch betekent dat zeker niet dat het einde van het gratis verzenden en terugsturen van artikelen in zicht is.'

Dat komt volgens hem onder andere omdat bepaalde organisaties – zoals CoolBlue – het gratis laten thuisbezorgen en retourneren in hun bedrijfs-DNA hebben opgenomen. En het is niet waarschijnlijk dat dergelijke organisaties daar op korte termijn iets aan gaan veranderen, denkt Jongejan. 'Verreweg de meeste bedrijven kijken uiteindelijk gewoon naar de impact die de verzend- en retourkosten hebben op hun conversie, dat meten ze telkens, dus het is ook een experiment. Want als hetzelfde artikel ergens anders te krijgen is met gratis verzending, koopt de consument elders.'

comments powered by Disqus