Kansen en risico digitalisering verzekeringsmarkt
Digitalisering heeft de komende 10 jaar grote invloed op de verzekeringsmarkt, want met gegevens van consumenten wordt het mogelijk om verzekeringen meer op maat te maken. Dat biedt kansen én leidt ook tot risico’s.
Dit staat in een verkenning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over de technologische ontwikkelingen richting 2033. Verzekeraars vergaren meer data, passen slimmere data-analyses toe en beïnvloeden zo hun volledige bedrijfsvoering en distributie.
De belangrijkste technologische trends strekken zich uit van een toegenomen hoeveelheid data en grotere analysekracht tot toenemende connectiviteit. De mogelijkheden om data te kunnen ontsluiten en delen laten nieuwe samenwerkingen en diensten toe die eerder niet mogelijk waren. Digitalisering biedt onder meer de mogelijkheid om fijnmaziger te personaliseren. Gepersonaliseerde prijsbepaling kan grote gevolgen hebben voor consumenten, want premies worden dan samengesteld op basis van gedrag of preventie. Dit kan positieve effecten hebben, maar kan ook leiden tot hoge premies als gevolg van individuele risico's.
Een ontwikkeling als roboadvies en het aanbieden van een verzekering als onderdeel van een product of website (embedded distributie) kunnen de huidige manier van distributie veranderen. Vanuit Europa wordt met regelgeving geprobeerd om de technologische ontwikkelingen in goede banen te leiden. Het uiteindelijke doel is om de positie van de consument te versterken.