Misleidende aftelklokjes moeten stoppen met tikken
Tientallen webshops misleiden consumenten met aftelklokjes voor aanbiedingen. Deze bedrijven pretenderen dat een aanbieding vervalt zodra de tijd om is, maar dat is niet het geval. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek.
De toezichthouder heeft honderden webwinkels onderzocht en er 41 op de vingers getikt. Op deze sites verschenen timers met de boodschap dat het 'speciale' aanbod zou verlopen zodra de tijd om was. Maar na het verstrijken van de tijd bleek de aanbieding nog steeds actief.
Dergelijke praktijken zijn verboden, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. 'Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.' Potentiële klanten worden volgens hem onterecht onder druk gezet om over te gaan tot een aankoop.
De ACM heeft de Leidraad bescherming online consument gemaakt. Die leidraad helpt ondernemers bij de toepassing van de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Eén van de onderdelen daarvan is het vermijden van zogenaamde ‘dark patterns’.
Dat zijn technische en gedragsbeïnvloedende technieken waardoor consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in het voordeel van de consument is. Dat kunnen countdowntimers zijn, maar ook de vormgeving van websites. Ook vooraf ingevulde opties zijn niet altijd in het belang van de consument.