Consument shopt voor het eerst liever online dan fysiek
Bijna een derde (32%) van de Nederlandse consumenten, winkelt nu al het liefst online. Hiermee is online shoppen voor het eerst de favoriete winkelmethode in Nederland. 30% geeft momenteel nog de voorkeur aan fysiek winkelen.
Dat blijkt uit onderzoek van Klarna's Shopping Pulse.Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat. Vrouwen geven echter nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen (31%) in plaats van online (28%). Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld. De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat. Veel retailers hebben hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Interessant is dat onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.
Mobiel
Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer. Nederlanders geven dit kwartaal voor het eerst de voorkeur aan mobiel shoppen (48%) versus winkelen via een computer (40%). In dezelfde periode in 2021 waren deze percentages nog totaal anders: 60% winkelde toen online via de computer en 28% via mobiel. De mobiele telefoon speelt ook een steeds belangrijkere rol in de winkel zelf als betalingsmethode. 33% betaalt liever in fysieke winkels met smartphones. In vergelijking met onze buurlanden België (22%) en Duitsland (21%) ligt dit een stuk hoger.
Socal Shopping
Ook social shopping is in Nederland steeds populairder. Van Gen Z heeft bijna de helft (47%) en van millennials meer dan de helft (54%) de afgelopen maand een item gekocht nadat ze dit op social media zagen. De grootste shopping inspiratie komt bij Gen Z van influencers (66%), bij Gen X van merken (57%) en Millennials zijn het meest gevoelig voor berichten vanuit retailers (53%).