Hybride werken hapert: EX in het gedrang!
Een groeiend aantal medewerkers in Europa werkt in hybride of op afstand, maar de technologische ondersteuning hiervoor laat ernstig te wensen over, blijkt uit een recent Employee Experiences Trends rapport.
Om hybride werken effectief te faciliteren, de productiviteit te verhogen en kosten te verlagen, is een fundamentele aanpassing van werkplektechnologie nodig. Bedrijven kunnen niet alleen aan de verwachtingen van hun medewerkers voldoen, maar ook uitdagingen zoals personeelsverloop en tekorten op de arbeidsmarkt aanpakken door een betere employee experience (EX) te bieden.
Het onderzoek van Zendesk onthult dat veel bedrijven moeite hebben om hun werkplekken zo flexibel en digitaal te maken als de hybride manier van werken vereist. Toch beseft 84 procent van de professionals op het gebied van employee experience dat het verbeteren van de ondersteuning voor medewerkers die op afstand, hybride of op kantoor werken, een prioriteit is voor hun organisatie.
Hooggekwalificeerd
Dit is van cruciaal belang om concurrerend te blijven, omdat 52 procent van de respondenten aangeeft dat de software gerelateerd aan de werknemerservaring verouderd en niet gebruiksvriendelijk is. Bijna een derde van de medewerkers weet bovendien niet hoe ze contact kunnen leggen met interne afdelingen zoals HR, legal of IT. Als deze problemen niet worden aangepakt, bestaat het risico dat bedrijven hooggekwalificeerde werknemers verliezen. Maar liefst 41 procent van de ondervraagde EX-experts ziet een negatieve werknemerservaring als een belangrijke oorzaak van het aanzienlijke personeelsverloop in het afgelopen jaar. Bovendien gelooft 87 procent dat het bieden van een uitstekende werknemerservaring helpt bij het aantrekken en behouden van talent.
In de toekomst zullen IT-afdelingen een grotere rol spelen op het gebied van EX, en soms zal zelfs een complete digitale transformatie nodig zijn om alle medewerkers, leveranciers en strategische partners overal en altijd toegang te geven tot de benodigde informatie. De sleutel tot succes ligt in het creëren van uniforme systemen om de productiviteit te verbeteren.
Aantrekkelijk
Martine Niermans, directeur Zendesk Nederland, benadrukt: ‘Het is belangrijk om te beseffen dat meer tools niet altijd leiden tot een betere ervaring. EX-stakeholders uit verschillende bedrijfsdomeinen, waaronder HR, IT, Operations, Legal en het management, moeten samenwerken om de behoeften van werknemers - een snelle en betrouwbare digitale omgeving - in overeenstemming te brengen met de behoeften van het bedrijf - beveiliging en compliance. Hiervoor is een geïntegreerde oplossing nodig. De werknemerservaring kan worden verbeterd door soepele workflows te creëren met sterke werkplektechnologie en waar mogelijk door het gebruik van AI-applicaties. Dankzij deze verbeterde ervaring zullen bedrijven ook aantrekkelijke werkgevers blijven.’
Steeds meer bedrijven experimenteren met AI-toepassingen en behalen positieve resultaten. Vorig jaar gaven EX-teams aan onder de indruk te zijn van de mogelijkheden van AI en chatbots om de werknemerservaring te verbeteren. 68 procent van de EX-professionals gelooft dat de inzet van AI/bots in de komende jaren aanzienlijke kostenbesparingen zal opleveren, terwijl 60 procent denkt dat bots dit in het afgelopen jaar al hebben gedaan.
Hoewel EX-experts aangeven dat AI-technologie aanzienlijke verbeteringen heeft ondergaan, benutten ze nog niet alle beschikbare functies. Meer dan de helft is van mening dat hun bedrijf achterloopt in het gebruik van bots voor EX, en 44 procent geeft toe dat de ingezette bots niet erg geavanceerd zijn. Niermans benadrukt: ‘Nu is het moment om de basis te leggen voor een AI-gedreven toekomst. Het vereist weliswaar investeringen om verouderde systemen te moderniseren, maar de kostenbesparingen van AI zijn te aantrekkelijk om te negeren.’