Snellere terugvorderingsprocessen voor banken en creditcardmaatschappijen
Pegasystems, aanbieder van een low-code platform dat flexibiliteit bij organisaties vergroot, heeft verbeteringen aangebracht in de Pega Smart Dispute-oplossing om banken te helpen bij het stroomlijnen van tijdrovende terugvorderingsprocessen.
Door Pega Process AI-technologie te integreren in de software, kunnen banken slimmere beslissingen nemen om aankoopgeschillen en fraudeclaims voor klanten sneller op te lossen. Een chargeback of terugvordering is het terugeisen van geld door de klant wanneer deze het niet eens is met een afschrijving. Als gevolg van de toename van fraude groeit ook het aantal chargebacks wereldwijd. Elke terugvordering betekent voor de betreffende bank de start van een tijdrovend proces om deze geschillen zorgvuldig te onderzoeken. De bank moet bepalen of een terugbetaling terecht is en heeft bij het verwerken te maken met de verschillende betalingsnetwerken en complexe en steeds veranderende regelgeving.
Door toevoeging van Pega Process AI binnen Pega Smart Dispute analyseert de software automatisch een aankoopgeschil en voorspelt hoe groot de kans is dat het wordt goedgekeurd volgens de validatieregels van betalingsnetwerken zoals bijvoorbeeld Visa. Met die cruciale informatie kunnen banken trajecten zo efficiënt en goedkoop mogelijk afhandelen.
Zo kan de bank gevallen met een hoge kans op acceptatie automatiseren en gevallen die meer onderzoek vereisen toewijzen aan een medewerker. Dit bespaart banken niet alleen arbeidskosten, maar leidt ook tot een snellere afhandeling voor klanten. 'De toename van het aantal chargebacks vergroot de druk op bankmedewerkers die sowieso al te maken hebben met steeds meer wet- en regelgeving en fraudezaken', vertelt Steve Morgan van Pega.
'Door AI te integreren in de Smart Dispute-oplossing, hebben we weer een nuttige innovatie toegevoegd die banken helpt processen verder te stroomlijnen. Hierdoor zijn geschillen sneller op te lossen, besparen ze tijd van de medewerkers en vergroten ze de klanttevredenheid.'