Medewerkers callcenters beter af zónder voorgestelde cao

Medewerkers callcenters beter af zónder voorgestelde cao
  • 10 november 2023
  • Kel Koenen

Callcentermedewerkers zijn beter af zonder de voorgestelde nieuwe cao, stelt vakbond FNV. Onlangs presenteerden de werkgevers een eindbod met een minimumloon van 13,80 euro per uur (de facto 4% boven het wettelijk minimum per 1 januari 2024.

In ruil voor dit povere eindbod wil werkgeversorganisatie WFC dan wel een beloningsregeling afschaffen die medewerkers in sommige gevallen tot ruim een euro per uur meer oplevert. Elly Heemskerk van FNV Callcenters: ‘Dit zijn trucjes die ten koste gaan van duizenden medewerkers. Het is hoog tijd dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen en eerlijke arbeidsvoorwaarden bieden aan de mensen die dag in dag uit het werk voor hen doen. Sommige medewerkers moeten noodgedwongen met meerdere mensen in een huis wonen, omdat zij ondanks een fulltime dienstverband geen zelfstandige woning kunnen betalen. Dat kan echt niet!’

Giftig
FNV vindt het eindbod van de werkgevers veel te laag en mist belangrijke andere voorwaarden. Bovendien is de vakbond niet te spreken over het afschaffen van de beloningsregeling, een giftig addertje onder het gras. Mocht de cao namelijk goedgekeurd worden, dan staat daar tegenover dat de zogeheten ‘PA-beoordeling’ wordt geschrapt. Terwijl die regeling medewerkers juist meer oplevert dan de voorgestelde salarisverhoging. In het geval van een junior callcenteragent die in Level 1 van de beoordelingssystematiek valt, betekent het dat die volgend jaar bij een gemiddelde score recht zou hebben op 15,06 euro per uur. Wordt de nieuwe cao getekend dan blijft hij op het minimumloon van 13,80 euro steken. Dat is een verschil van 1,26 euro per uur.

Leefbaar
De FNV wil dat er over de hele breedte betere arbeidsafspraken worden gemaakt voor de 45.000 callcentermedewerkers in Nederland. De inflatie legt juist bij hen een onevenredig zware last op de schouders. Volgens de internationale richtlijnen is een leefbaar loon in een land 60% van het mediaanloon (het loon van een doorsneemedewerker in Nederland). Dit betekent voor Nederland 16 euro per uur en dat is ook de eis van de FNV voor de callcenters. Met 13,80 euro zit het eindbod van de werkgevers hier ver onder.

FNV wil bovendien dat alle arbeidstijd uit wordt betaald, zoals afhandelingstijd en inlogtijd. Werkgevers weigeren hierover een afspraak te maken in de CAO. De reiskostenvergoeding moet tot slot worden verhoogd naar het fiscaal maximum, gezien de stijgende brandstofkosten.

comments powered by Disqus