Nederland in de ban van Black Friday-verleiding
Nederland gaat massaal op koopjesjacht tijdens Black Friday. 63% geeft aan dat Black Friday-deals hen kunnen overtuigen om aankopen te doen die ze anders niet zouden doen. Dat blijkt uit onderzoek van TrustDeals.
Vooral jongvolwassenen en dertigers blijken gevoelig voor verleiding. Maar liefst 77% van de koopjesjagers behoort tot de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar. Het internationale couponplatform Trustdeals deed onderzoek naar de populariteit van Black Friday. Maar liefst 88% van de Nederlanders kent de internationale kortingsdag die dit jaar op 24 november valt. Een op de tien kent het alleen van naam en slechts 1% kent Black Friday niet.
Tijdens Black Friday blijken Nederlandse shoppers slim en doelgericht te werk te gaan. Maar liefst 75% zegt tijdens Black Friday specifiek op zoek te gaan naar de allerbeste deals. 69% van de shoppers geeft aan hun aankopen bewust uit te stellen tot Black Friday. Gevraagd naar de laatste Black Friday-aankoop die zij hebben gedaan, geeft 66% aan dat zij deze aankoop zonder de korting niet gedaan zouden hebben.
'De dag waarop Black Friday valt is natuurlijk slim gekozen', legt Christiaan van Amstel van TrustDeals uit. 'Met de feestdagen in zicht zijn consumenten geprikkeld om aankopen te doen en zijn ze slim genoeg om de beste deals te kiezen.' Waarbij vrouwen vooral warmlopen voor deals in mode, terwijl mannen de voorkeur geven aan audiovisuele apparaten.