Teleperformance verlaagt voor derde keer omzetdoelstelling 2023
Teleperformance heeft voor de derde keer dit jaar zijn omzetgroeidoelstelling voor het hele jaar verlaagd, wijzend op de moeilijkere economische omstandigheden in de Verenigde Staten.
De Franse groep verwacht nu 'ongeveer 6%' omzetgroei op vergelijkbare basis, exclusief contracten van bedrijven die hun activiteiten tijdens de pandemie online zetten, tegenover een eerdere prognose van 6% tot 8%. Teleperformance had aanvankelijk een groei van ongeveer 10% voorspeld, voordat het zijn prognose in de eerste twee kwartalen naar beneden bijstelde. 'De omgeving is nog steeds uitdagend met veel Amerikaanse bedrijven die hun budgetten beperken en de evolutie van het consumentengedrag na de COVID-beperking', meldt ceo Daniel Julien (foto) in een verklaring, waarin hij een 'wereldwijde tendens' naar een 'vertraging' beschreef tijdens een gesprek met analisten.
De groep begon dit jaar met een sterke impuls voor generatieve kunstmatige intelligentie (AI) en kondigde aan dat 20% tot 30% van de activiteiten binnen de komende drie jaar geautomatiseerd zouden worden, maar stelde de verwachtingen daarna naar beneden bij vanwege de beperkte respons van klanten op de nieuwe technologie. 'Hoezeer we generatieve AI ook hebben omarmd, niets van de vertraging lijkt verband te houden met de technologie, maar veel meer met bedrijven die extreem conservatief zijn met hun budgetten', verklaart Julien.
De business-to-business dienstverlener kondigde aan een uitkoopprocedure te starten om de verkoop van de laatste aandelen van het in Luxemburg gevestigde Majorel, dat voor drie miljard euro (3,2 miljard dollar) is overgenomen, af te dwingen. 'Op pro forma basis zal Teleperformance meer dan 10 miljard euro aan inkomsten hebben na de overname', zegt Julien. Toen het bedrijf de overname in april aankondigde, zei het 'een leider op het gebied van digitale zakelijke diensten met een omzet van ongeveer 12 miljard dollar' zou creëren.
Teleperformance verwacht dat de fusie gaat leiden tot 100 miljoen tot 150 miljoen euro aan kostenbesparingen, waarbij cfo Olivier Rigaudy aan persbureau Reuters vertelde dat de bezuinigingen in de komende 18 tot 24 maanden worden doorgevoerd.
- klantenservice
- facilitair contactcenter
- customer service
- contactcenter
- dienstverlening
- Teleperformance