Customer journey: Nederlanders omarmen nieuwe betaalmiddelen
In plaats van cash gebruiken steeds meer klanten mobiele telefoon om contactloos te betalen. Wereldwijd verkiest 4% de digital wallet als favoriete betaalmethode; in Nederland is dat 12%. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates.
De adoptie van de digital wallet door Nederlandse consumenten lijkt ten koste te gaan van het gebruik van de traditionele credit- of debitcard, die door slechts 33% van de Nederlandse consumenten als favoriete betaalmiddel wordt beschouwd. Wereldwijd ligt dit aandeel met 47% nog een stuk hoger. Opvallend is dat Nederlanders het ouderwetse contant geld nog steeds waarderen als betaalmiddel. Dit aandeel ligt met 26% zelfs iets hoger dan het wereldwijde percentage van 23%.
Leeftijd blijkt een belangrijke factor te zijn als je kijkt naar het aandeel Nederlanders dat zijn voorkeur uitspreekt over de digital wallet. Van de jongste groep ondervraagde consumenten tussen de 18 en 24 jaar kiest maar liefst 22% voor de wallet als favoriete betaalmiddel. Dit aandeel zakt gestaag naarmate respondenten ouder zijn: van de groep 25 tot 34-jarigen is dit nog maar 16%, terwijl 13% van de 35 tot 44-jarigen, 8% van de groep 45 tot 54-jarigen, 7% van de 55 tot 64-jarigen en 9% van de groep 65 en ouder de digital wallet omarmt. Voor alle leeftijdsgroepen geldt wel dat het percentage nog altijd hoger ligt dan het wereldwijde percentage van 4%.
Behalve met welk betalingsmiddel Nederlandse consumenten het liefste betalen, werd hen ook gevraagd op welke manier ze het liefste afrekenen in de winkel. Hoewel de traditionele kassa op één staat met 35% en 21% geen uitgesproken voorkeur heeft, blijven de scan & go-methodes, waarbij je een shopping device of mobiele telefoon gebruikt (18%) en de self-checkout (14%) niet ver achter. Opvallend is dat het aandeel consumenten dat wereldwijd kiest voor scan & go met 9% een stuk lager ligt. 'De Nederlandse markt kenmerkt zich als het gaat om een snelle adoptie van innovatieve technologie', zegt Pieter Van den Broecke, managing director van Manhattan Associates. 'De digital wallet is daar een goed voorbeeld van. Het verbaast me daarom ook niet dat Nederlandse consumenten voorop lopen ten opzichte van de rest van de wereld.'
- klantbeleving
- CX
- klantervaring
- customer journey
- digital wallet
- customer experience
- Manhattan Associates
- betaalgemak