FNV waarschuwt callcenters
De vakbond heeft een waarschuwing gestuurd naar de Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters. De bond wil onderhandelen voor betere arbeidsvoorwaarden voor haar leden, omdat het anders meer gaat kosten.
Omdat de leden van de FNV het eindbod van de callcenters voor een nieuwe cao hebben verworpen, moeten de bedrijven hen blijven betalen volgens de oude cao (2022-2023). Dat gaat de callcenterbedrijven uiteindelijk meer kosten. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Wij houden de deur open om met de callcenters alsnog goede afspraken te maken voor onze leden, zoals een behoorlijk salaris, afschaffing van het jeugdloon en het behouden van de zogeheten PA-verhoging, of beoordelingsverhoging. Weer om tafel gaan heeft onze voorkeur en dat zou ook de voorkeur moeten hebben van de callcenterbedrijven. Als wij onze leden houden aan de oude cao dan kosten ze de bedrijven meer dan werknemers die vallen onder de nieuwe cao.’
De contactcenters willen niet verder praten met de FNV over een nieuwe goede cao, nadat de leden van de vakbond onlangs een eindbod van de bedrijven vrijwel unaniem hebben afgewezen. Wel hebben de callcenters een cao afgesproken met CNV en Qlix. Heemskerk: ‘Wat echt te zot voor woorden is, want wij zijn de grootste vakbond met de meeste leden in de callcenters.’
Het eindbod was dramatisch, vonden de FNV-leden. Daar stond een minimumloon opgenomen van €13,80 per uur, wat slechts 4% boven het wettelijk minimum is dat per 1 januari is ingegaan. In ruil voor dit magere loon verdwijnt de PA-verhoging, een beloningsregeling die werknemers soms tot wel ruim een euro per uur meer oplevert. Een fulltime medewerker zou dan op jaarbasis ineens zeker €2.000 minder verdienen.
Het afschaffen van de PA-verhoging zonder instemming van de FNV kan bovendien niet zomaar, zegt Heemskerk. ‘In de huidige cao staat de verhoging wel nog. Als onze leden een beroep blijven doen op de vorige cao dan hebben de callcenters uiteindelijk nog niet de goedkopere medewerkers die ze willen.’