Bunq schaalt beveiliging en bereikbaarheid drastisch op
Onlinebank Bunq heeft vrijdagochtend zijn klanten gemaild dat het de beveiliging gaat opschroeven. Onlangs werd bekend dat tientallen mensen voor miljoenen euro's zijn opgelicht door phishing.
De bank meldt verschillende aanpassingen te hebben gedaan, waarbij een 'uitgestelde betaling' het meest substantieel is. Het geld wordt dan 24 uur vastgehouden door de bank, zodat de rekeninghouder de betaling nog kan annuleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de limiet is verhoogd.
Betalingen die dan boven de oude limiet vallen, worden uitgesteld. Ook wanneer er voor het eerst op een nieuw apparaat wordt ingelogd of als er geld wordt overmaakt naar een nieuw rekeningnummer wordt de betaling uitgesteld. Dan krijgt de ontvanger het geld niet meer gelijk, maar maximaal twee werkdagen later op zijn rekening. Als de bank vermoedt dat er iets mis is met de rekening kan hij worden bevroren, waarna er opnieuw wordt ingelogd.
Ook schrijft de bank aan haar klanten dat ze de coulanceregeling gaat verbeteren. Het gros van de mensen dat hun geld kwijtraakte, zag daar tot op heden geen cent van terug. Andere banken vergoeden bijna altijd de gevallen van fraude. Bunq zegt het proces van coulance te versnellen en te vereenvoudigen, ook voor lopende gevallen.
Daarnaast zegt de bank beter bereikbaar te zijn voor klanten die denken slachtoffer te zijn geworden van phishing, door middel van pushberichten en een noodnummer dat beter bereikbaar is.
Lees ook: Bunq-baas Niknam begrijpt kritiek op klantenservice