Klagende klanten zorgen voor negatieve werksfeer
Bijna één op twee medewerkers in retail ervaart regelmatig een negatieve sfeer op hun werkplek door klagende klanten. Klanten klagen vooral over hoge prijzen én zijn ze steeds ongeduldiger. Dat blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-gedreven oplossing voor personeelsplanning.
Winkelmedewerkers noemen vaker ongeduldiger wordende klanten als oorzaak voor de negatieve werksfeer in vergelijking met klachten over verkoopprijzen, 33 om 27 procent. Opvallend is dat vrouwelijke winkelmedewerkers vaker een negatieve werksfeer ervaren door klagende klanten in vergelijking met mannelijke medewerkers. Ook leeftijd speelt een rol: jongere medewerkers in detailhandel ervaren iets vaker een negatieve werksfeer door klagende klanten dan oudere collega's.
'Het is zorgwekkend dat een aanzienlijk deel van het personeel negatieve werkervaringen heeft door klagende klanten', concludeert Erik Fjellborg, ceo Quinyx. 'Het welzijn van het personeel moet altijd voorop staan. Gelukkige en tevreden medewerkers presteren beter en dragen bij aan een positieve en productieve werkomgeving.'
- klantcontact
- customer journey
- klantervaring
- retail
- werksfeer
- klantenservice
- customer service
- onderzoek